- מה זה שיווק דיגיטלי?
- 5 מגמות מתפתחות בתחום.
- שאלות נפוצות בתחום.
- כיצד לבנות תוכנית שיווק.
- כמה מרוויחים בשוק העבודה 2019.
- תוכנית לימוד והכשרה מומלצת.
אז מה זה בעצם שיווק דיגיטלי?
בתוך העולם של שיווק דיגיטלי ישנן 7 קטגוריות עיקריות:- Search engine optimization (SEO) – קידום אורגני.
- Search engine marketing (SEM)
- Content marketing
- Social Media Marketing (SMM)
- Pay-per-click advertising (PPC)
- Affiliate marketing – שיווק שותפים
- Email marketing – רשימות תפוצה
לכן כל מוצר שאנחנו נרצה לשווק ימצא את הקהל המתאים לו!
המטרה בתחום הזה היא להיות הכי יעילים שאפשר, ולמכור כמה שיותר מוצרים או שירות לכל בעיה אנחנו נציע פתרון!עולם הפרסום ברשת מתחלק ל 2 סוגים
הראשון הוא כמובן עולם הפרסום המסורתי והוא הפרסום ברשת, כמו למשל כל המודעות שאתם רואים סביב מודעות באתרים שונים. בדרך כלל חברות גדולות ישתמשו באופי פרסום זה למטרות של מכירה או בניית תדמית לחברה. כל המטרה באופן פרסום זה היא להשיג חשיפה גדולה בטווח הקצר ביותר, המסר יכול להופיע בצורת טקסט, תמונה או סרטון. החלק השני הוא הפרסום הרשתי בו החוקים שונים לגמרי, המטרה שלנו היא להניע את הגולש פעולה אין מתן דגש על ערך או תדמית והשורה התחתונה בה אנחנו נמדדים היא כמה מוצרים מכרנו!איזה פעולות אנחנו צריכים לעשות לפני תחילת עבודה?
כפי שכבר אמרתי מקודם צריך לחלק ל2 תחומים שונים את הפעולות, אבל עם זאת הכלים והחוקים שאנחנו צריכים להכיר לפני הפרסום הם זהים לגמרי. בואו נסקור כמה מהכלים הבסיסים שאנחנו צריכים להשתמש בהם לפני שאנחנו מתחילים למכור מוצרים. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו שלוש שאלות לפני תחילת עבודה. מה אנחנו רוצים להשיג? – השאלה הקטנה הזו יוצרת את הבלבול הכי גדול בעיקר אצל מפרסמים. המטרה שלנו בפרסום צריכה להיות ברורה אנחנו רוצים תדמית או לידים, להעביר מסר או למכור מוצר, או כל תוצאה אחרת שאנו חפצים בה.יכולים להיות לנו המון מטרות אפשרויות אליהן אנחנו יכולים לכוון, אבל דרך אליהם יש רק אחת!
קבעו לעצמכם מטרה ברורה מראש, המטרה היא להתאים את אמצעי הפרסום למטרה אותה אנחנו רוצים להשיג ויותר מכך, להתאים את המטרה והאמצעי למודעה שלנו. חשבו מה המחיר שבו הכי תהיו רווחים על המוצר, והאם המחיר הזה משתלם לכם, כדי למדוד את כדאות המחיר של מוצר או תוצר מסויימים מומלץ לעשות חקר שוק לפני ולבדוק את הצרכים של קהל היעד. עלות למכירה – חשוב מאוד לחשב את עלות המכירה של המוצר המבוקש, הדבר הזה יעזור לנו לשווק אותו באינטרנט, זה יכול להיות סתם טופס למילוי פרטים או מכירה ממשית של מוצר מסויים.חשוב לתמחר כל פעולה שאנחנו מנסים להשיג מהסיבה הפשוטה כי כל ההוצאות האלו יגזרו מרמת הרווח שלנו מהמוצר עצמו.
כיצד אני מודד את עצמי? – חשוב מאוד תמיד להיות במעקב אחרת אנחנו נלך לאיבוד ונפסיד המון כסף, ישנם המון כלים המאפשרים לנו לעקוב אחרי כל שלב בתהליך אותו עובר הגולש. ככל שנבין יותר לעומק את התהליך אותו עובר הגולש ככה תוכלו למקסם את הרווחים שלכם תדעו יותר במה להשקיע ולתהליך הפרסום יהפוך להיות יותר יעיל. כפי שציינתי מקודם הדרך הטובה ביותר למדוד את הנתונים האלו היא בעזרת כלים ומערכות החל עד היכן הגולש גלל באתר כמה זמן הוא שהה בו ובאיזה דפים הוא ביקר. ידע = כוח וככול שיהיה לכם יותר מידע על הגולש ככה תוכלו למקסם את הרווחים שלכם. לאחר שהבנו מהם היסודות של שיווק בואו נראה כמה מגמות הקוראות בתחום.5 מגמות עיקריות בשוק הפרסום הדיגיטלי ב-2019
1. הגדלת תקציבים בתחום הדיגיטל
כיום תקציב השיווק במדיה הדיגיטלית תופס כמעט 35% משוק הפרסום הכללי, ישנה עליה של 15% משהנה שעברה. רוב משרדי הפרסום עוברים גם הם למחלקות פרסום דיגטליות וכנראה שעד שנת 2020 התקציב יגיע כבר ל 50% לפרסום במדיות הדיגיטליות.2. ממוצע שכר בתחום
השכר הממוצע בשוק עלה בשנה האחרונה בכמעט 300 ש״ח, האומנם זו עליה קטנה מאוד יש שיגידו שיש אפילו שיש ירידה במשכורת בתחום. טווח הגילאים לעוסקים במצקוע נע בין 22-37 והמשכורת הממוצעת היא עד 13 אלף ש״ח. פערי שכר בין נשים וגברים הצטמצמו כאשר מדוברת במשכורות גבוהות מהממצוע במשק. תחום שתופס תאוצה בתחום הוא תחום ה PPC ו PPV עבור ניהול קמפיינים, ישנה עליה של כמעט 42% מהשנה שעברה. באיזה תחום הכי משתלם לעסוק? – אז מבחינת שכר שיווק דיגיטלי ונכסים באינטרנט הם תחומים רווחים מאוד, בתוכם נכנס גם תחום שיווק השותפים.3. צמיחה של תום המסחר האלקטרוני
כפי שרובכם בטח יודעים שיש המון רעש סביב הכניסה של אמזון לשיראל בחודשים הקרובים, וזה רק תורם לתחום המסחר אלקטרוני שגם ככה נמצא בצמיחה מטורפת בשנים האחרונות. המעבר לקניות ברשת הופך להיות יותר ויותר פופלארי ואנשים כבר מעדיפים לרכוש דרך חברות המציעות להם מחירים זולים וסחורה טובה, הקניונים ובעלי העסקים לאט לאט מתחילים להתרוקן ולהיעלם. תופעה זו ניכרת בעיקר בהודו כשאמזון נכנסה אל תוך הכלכה היא פגעה בהמון בעלי עסקים, אך למרות הפסדים גדולים לחברה, היא נשארת שחקנית רישמית, הרי היא יכולה להרשות לעצמה ״להפסיד״ קצת כסף כדי לשבור את התחרות בשוק. למען האמת זה בכלל לא מפריע לה ויש יותר ויותר קריאות של בעלי עסקים להתיל הגבלים על אמזון. כמובן שחייב לתת דגש על כל נושא הפרסום והשיווק, הרי אם אתה נמצא ברשת ואף אחד לא מכיר אותך אתה לא תמכור כלום, בפרט שיש עוד המון כמוך. חברות הפרסום הגדולות מתחילות לייצר ולבנות לעצמם כלים אשר יעזרו לחנויות אינטרנטיות ביצוע הטמעה של רימרקטינג (על בסיס מוצרים בהם הגולש הביע עניין). אמזון היא חברת הפרסום מבין הגדולות בארצות הברית ויש לה נתח שוק ענק מתחום האיקומרס.4. צביעת לקוחות והובלה של הגולש.
צביעת קהל היא בעצם היכולת שלנו לנתר ולמיין את הגולשים בצורה שבה נבין בדיוק היכן ומתי הגולש נחפש אלינו , איזה תכנים הוא ראה וצפה. אנחנו מדביקים לגולש מעין מדבקה וירטואלית על הגב וככה אנחנו יודעים לפלח אותם יותר טוב ולהציג לכל קבוצה של משתמשים תכנים מסויימים.5. אוטומציה
מה זה בכלל אוטומציה? הם כלים שבעזרתם אנחנו מצליחים לסנכרן בין כל המערכות שאיתם אנחנו עובדים והם מצליחות לתקשר אחת עם השנייה. אם פעם היה לנו צורך באדם שימשוך את הנתונים מכל אחד מהמחלקות בחברה שלנו, לדוגמא: רשימת מיילים שנכנסו, ניהול האתר, צפיה בתכנים. היום יש לנו מערכות שעושות לנו את כל הפעולות האלה לבד ונותנות לנו בלחיצת כפתור את כל הנתונים שאנחנו צריכים, אחת המערכות הבולטות בתחום היא ZAPIER.כיצד לבנות תוכנית שיווק דיגיטלית מקצועית
ישנם מגוון ערוצי שיווק שבהם ניתן למכור את המוצרים שלנו ולקבל לקוחות חדשים או להציע שירותים. כדי שתוכלו לדעת בדיוק איך ומה התוכנית הכי טובה עבורכם, אנחנו צריכים לבנות תוכנית שיווק דיגיטלית. התוכנית מסייעת לנו לקבוע אצת היעדים והמטרות הרלוונטיות עבורנו וכיצד אנחנו יכולים לפעול כדי להשיג אותם.מהי תכנית שיווק דיגיטלי?
המידע שהתוכנית שלנו צריכה לכלול היא ההתנהלות השיווקית של העסק שלנו הארגון שלו והפרסום ברחבי הרשת הנה חלק מהדברים:
- מהם הנכסים הדיגיטליים.
- כיצד נבצע את המיתוג של העסק והמוצר/שירות.
- מי הם קהלי יעד באינטרנט.
- מה הן מטרות שיווק רלוונטיות.
- התאמה של הפלטפורמה הרלוונטית למטרה השיווקית.
- בחינת של כלים נוספים.
בניית תכנית שיווק דיגיטלית נכונה
הנה השלבים לבניית תוכנית שיווק טובה ונכונה:- קיבעו לכם יעדים ומטרות.
- הגדירו מיהו קהל היעד שלכם.
- התאימו את ההצעה שלכם.
- בחינה של ערוצי שיווק רלונטים.
- תכנון תקציב.
אז בואו נסקור את השלבים יותר לעומק:
1. קביעת יעדים ומטרות
המטרות חייבות להיות ברורות, מדידות, ברות השגה, רלונטיות וכמובן מוגבלות בזמן!
במידה ויש לנו מספר מטרות קבעו לכם את סדר העדיפיות מהחשובה ביותר או הרלוונטית ביותר עבור העסק שלכם. תוכלו לפתח יעדים לפי:- ביצועים – המרותת מכירות, לידים ועוד.
- מודעות – כמה אנשים נחפשו למודעה שלנו קהל יעד רלונטי.
- יעדים מבוססים ערוץ שיווק – כמה כניסות היו לאתר, זמני צפייה בסרטונים ועוד.
- יעדים של אופליין – כמה ביקורים מהרשת הביאו ביקורים לעסק הפיזי שלכם.
הנה מספר דוגמאות:
- קבלה של 350 לידים עבור קמפיין פייסבוק מסויים.
- קביעת יעד למחיר עבור ליד העומד על 25 שקלים.
- עמידה ביעד מכירות מסויים.
- הגעה ליעד של 35000 אלף גולשים בחודש באתר שלנו.
2. הגדרה של קהל יעד
קהל היעד הם לקוחות פוטנציאלים המעונינים במוצר או בשירוצת אותו אנחנו מוכרים, כאשר אנחנו בונים את קהל היעד שלנו אנחנו צריכים לבחון מס׳ פרמטרים. מהיכן הקהל שלנו, טווח גיאלים, מגדר,תחומי עניין, שכיר או עצמאי ועוד המון נתונים שניתן לקבל, ניתן לשלוח ולשווק את המוצר שלנו דרך רשימות תפוצה במידה ויש לנו. יש לנו את היכולת להגדיר קהל יעד בהתבסס על גולשים קודמים שביקרו באתר שלנו או בעסק שלנו. קהל יעד ניתן לקבוע בכמה אופנים, קהל יעד ישיר וקהל יעד עקיף, אם יש לכם חנות למכירה של גלשנים, אז קהל היעד שלכם הם גולשים נשים וגברים. קהל יעד עקיף זה אותם אבות שהילדים שלהם מתעניינים בגלישה. יכולים להיות לכם מספר קהלי יעד ישירם , במידה ואתם מוכרים בגדים לנשים, אז יש לכם נשים מלאות, נשים רזות, רווקות נשואות וכו..3. התאמת הצעת הערך
אז הבנו מיהו קהל היעד שלנו, עכשיו אנחנו צריכים להתאים לו ערך שהכי מדבר אליו והכי רלוונטי עבורו, לא משנה אם הוא קהל ישיר או עקיף. ההצעה צריכה להכיל תוכן ערכי למשתמש אודות המוצר או השירות אותו אנחנו מספקים. וככה לגרום לאותו גולש להיות אקטיבי למוצר אותו אנחנו מנסים למכור. תיאור המוצר או התכונות שלו, לא בהכרח קובעים את הצעת הערך לקהל היעד. אלא שאותו קהל יעד צריך לדעת מה התועלת של של המוצר והשירות וכיצד הוא עונה על הצורך שלו.4.בחירה נכונה של ערוצי שיווק
להיות משווק במדיה החברתית לבד זה מקצוע בפני עצמו ואני יכול לכתוב על זה כתבה בפני עצמה. אך חשוב מאוד לבחון את כלל ערוצי השיווק העומדים לרשותנו ומה ההשפעה שלהם על העסק שלנו וכמובן איזה תועלת הם מביאים לנו. במידה ואותם ערוצי שיווק עוזרים לעסק להגיע ליעדים ולמטרות שהצבנו אנחנו נרצה להשתמש באותו ערוץ שיווקי. אם קהל היעד שלנו משתמש באותו ערוץ שיווק אנחנו נרצה לתת את תשומת הלב שלנו לערוץ הספציפי הזה, על אותם המאוזניים אם יש ערוצים שהם פחות רלוונטים נרצה לסגור את הפעילות שם. אם המטרה שלנו היא להביא 20,000 אלף גולשים לאתר אינטרנט שיש ברשותנו, ניתן לבצע זאת באמצעות פרסום ממומן או קידום אתרים אורגני, השאלה היא עלות מול תעולת. ישנם מלא ערוצי שיווק: פייסבוק, ווטסאפ, טלגרם, טוויטר, אינסטגרם,פינטרסט , רשימות תפוצה,שיווק מבוסס תוכן, שיווק שותפים וכך הלאה.5. תכנון תקציב
על כל הנושא של תקציב אפשר לעשות כתבה נוספת וארוכה, אבל תדאגו במידה ותרשמו לתוכנית ההכשרה שלנו 2100 טל פלג המרצה התותח שלנו יסביר לכם הכל עם התנהלות פיננסית נכונה. המטרות של ניהול תקציב זה כדי שנוכל לחשב את ההחזר על ההוצאות שלנו ROI – Return On Invesment. זה יעזור לכם להבין האם כדאי לכם להשקיע בשיווק דיגיטלי מסויים או לא. כשאנחנו מתכננים תקציב חשוב לחשב את העלויות הצפויות לנו כדי שנגיע ליעד, וכמבן לקחת בחשבון את העלויות של התוכנות האחרות בהם אנחנו משתמשים. גם כאן חשוב לקבוע את סדר החשיבות להשקעה, החשובות ביותר יבוצעו ראשונות, ולאחר מכן שאר המטרות והיעדים, לכן חלוקת תקציב תתחיל מהמטרות החשובות ביותר.תוכנית ההכשרה של 2100
להורדת הסילבוס של תוכנית ההכשרה בניית פאנלים
להורדת הסילבוס של תוכנית ההכשרה רשימות תפוצה
להורדת הסילבוס של תוכנית ההכשרה פרסום ממומן
שאלות נפוצות על קריירה בשיווק דיגיטלי
עולם התעסוקה ברחבי הרשת מביא איתו הרבה שינויים, ועם כל השינויים האלה מגיעות להם גם דרישות חדשות. הדור הצעיר שמתכנן להיכנס לשוק העבודה מלא בהמון התלבטויות במה הוא רוצה לעסוק ואיזה מקצועות הכי טובים עבורו ועבור העתיד שלו. לכן גם אנחנו צריכים להתאים את עצמנו לאותם שינויים, הנה חלק מהשאלות שאנשים רוצים לדעת כשהם עוסקים בתחום:מקצועות הדיגיטל מורכבים ממגוון רחב של מקצועות, דוגמא למקצוע הוא עולם העיצוב הגרפי, שכתוצאה מהתפתחות הטכנולוגיה הוליד מקצוע חדש של מעצב דיגיטלי, הוא מתמחה בעיצוב של אתרים ואפליקציות. תחום נוסף שהפך באופן מהותי למקצוע דיגיטלי הוא תחום השיווק כשלעצמו, והיום כל החברות הגדולות מבינות שהעולם הולך לאינרטנט יש למעלה מ 28 מקצועות שיווק דיגיטלי.
נדרשים אנשים עם יכולות אנליטיות מובהקות, יכולת הסקת מסקנות, קריאת נתונים. בעצם מנהלי שיווק של היום נדרשים להיות קודם כל אנליסטים וזה שינוי שקרה כתוצאה מהתפתחות של ערוצי פרסום ושיווק דיגיטליים.
אין צורך בהשכלה פורמלית, מעסיקים מעדיפים אנשים עם חשיבה לוגית אשר יקדמו להם את העסק. שוק העבודה מסנן את העובדים ע״פ פרמטרים אלו: התמכה, ריכוש, חשיבה לוגית ועוד.
ניתן להתחיל בהכשרה מעשית קצרה ולעשות קורסים מעשירים, ניתן לעשות בחינת הסמכה של Google.
אם יש לכם ניסיון ניתן להרוויח לא מעט כסף, 3 שנים בתחום יכול להרוויח בין 18 ל 20 אלף ש״ח.